Mornings!!

Då jag vakna lite nere idag av någon konstig anledning (måste ha drömt nåt konstigt) så är jag nu på glatt humör igen. Satt och zappade lite mellan kanalerna innan mitt ägg hade kokat färdigt och fastna framför "Funny animals", det får mig alltid på bra humör att se en massa söta djur som gör en massa tokiga saker :D.

När vi ändå snackar amerikanska program, har ni sett Doctor,doctor?? Har jag fel eller är det bara jag som tycker att varje gång jag har sett nån liten snutt av det så har jag alltid lärt mig något nytt och vettigt??? Vänta bara tills den kommer ut som Doctor,doctor dvd box då ska jag sträckkolla alla avsnitt ;)

En grå och lite halvtrist dag idag i Stockholm. Det gör inget för mig jag ska allafall jobba hela dagen, sen ikväll är det kroppsscanningen som gäller för mig och Fred. Ska döpa om det till "hälsokontroll" istället låter bättre. Ska bli väldigt spännande och jag lovar att berätta imorgon hur det gick.

Jag gjorde ju lite energy bars i måndags och måste säga att dom var perfekta om man behöver något snabbt som mellanmål. Gott, nyttigt och det höll mig mätt lääänge så tänkte skriva upp receptet som jag gjorde dom ifrån.

Receptet hittade jag på tasteline.com och det är faktiskt ett recept från duktiga Sala tjejen Linnéa Seidel som har lagt upp det här. Kolla gärna in hennes jätte söta blogg här.

Grundreceptet ser ut så här:

1 dl valnötter                               (jag tog 1 dl cashewnötter)
2 dl fiberhavregryn
2 dl solrosfrön
0,5 dl pumpafrön                         (jag skippade dessa för dom var slut på affären)
1 dl russin                                    (russin skippade jag också tog lite mer torkade aprikoser)
1 dl torkade aprikoser
1 dl krossade linfrön
0,5 dl fruktjuice                           (jag köpte juice koncentrat att blanda i)
3 st äggvitor
200 gram mörk choklad


Ugn: 125 grader och det blir ca 20 stycken

1. Hacka nötter och blanda det med resten av det torra ingredienserna
2. Häll över juicen och rör om och separera gulan från äggvitorna och blanda i äggvitorna i smeten.
3. Blanda väl och tryck sedan ut smeten i två stycken avlånga brödformar.
4. In i ugnen i ca 25 min
5. Ta ut dom och låt svalna. Smält sedan chokladen och när "kakan" har svalnat ringlade jag över rikligt med choklad över för att sedan skära i lagom stora bitar :).

Hur enkelt och gott som helst.




Ha en riktigt skön dag nu allesammans!!!

Kommentarer
Postat av: Michelle Malmqvist

Heeej!

Det där Lip finity låter toppenbra, vill verkligen testa. Tack för tipset.

Och energibars låter som en smart grej. Kommer aldrig på bra mellanmål förutom frukt.

Gör gärna utbakad fläta på mig! Hur snygg som helst var den! Fast tror jag har lite kort hår tyvärr, men själva tekniken kan du säkert få in på mig. =)

Och så måste jag nämna kroppsscanningen. Borde ju alla göra! Men börjar med att spänt följa er. Tror faktisk ni har riktigt bra värden båda två, möjligtvis brist på något... Men ni sköter er ju med fysiken och med Freds mat/dina frukostar så borde det gå galant! Lycka till. ♥

2011-08-10 @ 09:58:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0